Pigg HELA dagen genom att måltidstajma

Posted on Posted in Blogg - Lifestyle

Trötthetsdippen vid 11 och 15, matkoma efter lunch och sockersuget som får dig att sänka en påse naturgodis i ICA-kön på vägen hem. Känner du igen dig?

Slipp dipparna och suget efter snabb-energi-mat genom måltidstajming. Rätt mat vid rätt tidpunkt ger dig en stabil energi som varar HELA dagen.

img_4896

Frukost

Vad du än gör så skippa aldrig frukosten. Forskning har visat att frukostägare blir mer mentalt klartänkta och dessutom väljer hälsosammare mat under resten av hela dagen. Så bara genom att göra det enkla valet att äta frukost kan du alltså förbättra hela din hälsa!

img_4904
IMG_3690

Mellanmål 1

Det är vid elvafikat som kroppen börjar längta efter den där sockerkicken. Men istället för att ge vika för kanelbullen som bara får ditt blodsocker att åka berg och dalbana och gör dig ännu mer sugen på sött, välj ett bra mellanmål som tex en smoothie, smörgås med avokado eller en energibar som håller dig på banan fram till lunch.

 

IMG_1755

Lunch

Brukar du drabbas av lunchmatkoman då du helst av allt skulle vilja ta en tupplur i jobbreceptionen? Hemligheten för att återvända till jobbet med nytänd kraft ligger på din lunchtallrik. Om du ser till att få i dig en bra mix av både protein, grönsaker och långsamma kolhydrater så laddar du både kropp och hjärna med löneförhöjningsmaterial!

 

dsc_0861

Mellanmål 2

Parera eftermiddagens blodsockerdipp genom att äta något mellan lunch och middag. Då minskar du också risken att slinka förbi Ica efter jobbet och sänka en påse naturgodis. Ska du träna efter jobbet är det också extra viktigt att du fyller på bränsledepåerna så att du får ett kvalitativt träningspass.

 

IMG_3678

Middag

Under kvällstimmarna saktar ämnesomsättning ner eftersom du inte är lika aktiv. Till middag mår kroppen allra bäst av mättande proteinkällor tillsammans med grönsaker, rotfrukter och långsamma kolhydrater.

e36be93df915486b872070524518a2da

Kvällsmål

Under natten sker den största återhämtningen samtidigt som tillväxthormon frisätts. Detta hormons uppgift är att bland annat att reparera kroppens celler, och bygga upp muskelmassa, det fungerar helt enkelt lite som kroppens eget komiform-hormon. Satsa på att äta något senast två timmar innan du går och lägger dig. Kolhydrater som höjer insulinnivåerna hämmar tillväxthormonet så undvik dessa nu. Då får du en bättre sömn, den allra bästa förbränningen när du sover och vaknar upp utvilad och Pigg dagen därpå!