Antiinflammatorisk morots och ingefärssoppa

Posted on Posted in Recept - Lunch/Middag

dsc_0850

Om ”ren mat” var förra årets trendord så kommer 2017 handla mer om skållad antiinflammatorisk mat. Det förutspådde bland annat en stor hälsotrendrapport som presenterades i New York i förra veckan. Tanken med att äta antiinflammatorisk grundar sig framförallt bakom vetskapen att flertalet av våra kroniska sjukdomar orsakas av vår livsstil. Därför har vi också̊ stor möjlighet att påverka vår hälsa genom att äta mat som läker och boostar kroppen.

Enkelt förklarat kan man säga att maten vi äter kommunicerar direkt med våra gener och celler och genom att lära sig mer om detta samband kan vi själva skapa förutsättningar för kroppens egen läkningsförmåga. 

 

Sugen på att ge dig själv en antiinflammatorisk boost i vinter? Testa min supersoppa med ingefära och morötter. Boosta gärna lite extra med att riva ner lite färsk gurkmeja i soppan. 

För en stor sats behöver du: 

1 kg morötter

2 potatisar

5 cm färsk ingefära

2 -3 vitlöksklyftor

1 ekologisk grönsaksbuljong

½ burk kokosmjölk

 

dsc_0849

Så gör du: Hacka morötter, vitlök och skala och skiva sötpotatis, lägg allt i botten av en kastrull och häll på vatten så att allt täcks. Addera en grönsaksbuljong och låt koka upp tills grönsakerna mjuknat i ca 25 minuter.

Tillsätt kokosmjölken och en del av den krämiga grädden högst upp i burken och mixa allt slätt med en stavmixer.

Smaka av med salt och peppar. Toppa din soppa med en klick grekisk yoghurt eller havre crème fraiche, rostade solrosfrön och en massa koriander.