Yogapositionen som lindrar baksmällan

Posted on Posted in Blogg - Träning

Att yoga bygger en stark och smidig kropp samtidigt som den har en avstressande effekt på kroppen känner nog de flesta till idag. Men visste du att specifika övningar också kan påverka alltifrån din energinivå till din förbränning och till ock med kan mildra en baksmälla. Ja, du läste rätt! Även om du inte är en typisk ”yogaperson” kan du få hjälp av dessa 4 yogapositioner.  Välj den som passar just ditt behov för stunden eller gör alla övningarna i ett flow för bästa resultat!

1 Positionen som ger dig ökad koncentration inför en tuff uppgift

Kamelen

_dsc0142-2

Denna övning öppnar upp bröstet så att lungorna kan ta in mer syre. När cirkulationen ökar förbättras både koncentrationen och minnet och stresskänslor och ångest dämpas. Därför är det en perfekt övning när du står inför en tuff uppgift.

Så gör du: Ställ dig på smalbenen så att dina vader är höftbrett isär. Placera händerna på nedre delen av ryggen om du är nybörjare eller på dina hälar om du har yogat tidigare. Svanka ryggen och lyft upp bröstet samtidigt som du lutar huvudet bakåt. Håll positionen i 5 andetag. Undvik denna pose om du har ryggbesvär.

 

2 Positionen som gör dig mer självsäker

Tornet

_dsc0144

I denna position jobbar du upp styrkan i benen och förbättrar din kroppshållning. Balansen och kraften i övningen bidrar till att stärka ditt självförtroende. Gör den när du vill ge dig själv en extra självförtroendekick.

 

Så gör du; Stå stadig på det ben som ska hålla upp kroppen och lyft upp det andra benet genom att placera fotsulan på motsatt innanlår. Spänn magen och sträck upp armarna över huvudet så att handflatorna möts. Fäst blicken rakt framåt och håll positionen i 15 djupa andetag innan du upprepar övningen med andra benet. Om du inte får upp foten på låret kan du placera den på vaden.

 

3 Positionen som ökar din förbränning

Dansaren

_dsc0174

Denna graciösa position stärker benmusklerna samtidigt som den tänjer ut och stärker framsida lår, bröst och axelmuskulatur. Positionen trimmar fettet kring magen, rumpan och låren och du upplever total koncentration när du hittar balansen.

Så gör du;

Ställ dig stadigt på det ben du kommer att balansera på. Böj det andra benet bakåt och när du har hittat balansen lyfter du det uppåt bakåt med hjälp av din hand. Sträck nu ut motsatt arm framåt och fäst blicken i fingerspetsens riktning. Pressa foten i handen och sträck samtidigt på bröstet. Stå i positionen i 5 – 10 andetag innan du upprepar med andra benet.

 

 

4 Positionen som lindrar en baksmälla

Vriden sidoböjning

_dsc0074

Denna position är en riktig utmaning för lår och ben som får jobba. I och med att du vrider kroppen och lägger ett lätt tryck på njurarna, levern och mjälten stimuleras dessa organ till att frigöra slaggprodukter och gifter som du samlat på dig när du festat. Glöm inte att dricka mycket vatten när du gör vridningsövningar, det hjälper kroppen att spola bort orenheterna.

Så gör du;

Ställ dig i ett brett utfallssteg med höger ben framåt och sänk ner det bakre benet mot golvet. På inandning drar du dig uppåt och placerar vänster armbåge på högerknäts utsida. Fäst blicken mot höger armbåge och håll positionen i fem – tio djupa andetag. Upprepa på andra sidan.