Hirsgröt med kokosmjölk

Posted on Posted in Recept - Frukost

img_4838

Under vintertid gillar jag att äta något varmt till frukost. I många år blev det havregrynsgröt men sedan jag upptäckte gröt på hirsflingor så har det blivit det självklara valet. Tillskillnad från havregrynsgröt är hirsgröt lite lenare och lättare i konsistensen och känns som en väldigt snäll frukost för magen. Inom makrobiotisk lära ska hirs också vara extra bra för att stärka mjälten som ofta är ansatt framförallt hos kvinnor som stressar mycket.  Hirsflingor är naturligt glutenfria och väldigt rika på B-vitamin som annars främst finns i animaliska produkter. Så ett bra val för vegetarianer också!

Hirsgröt  (1 portion)

  • 1 dl hirsflingor
  • 2 dl kokosmjölk eller mandelmjölk
  • en skvätt agavesirap ( valfritt)
  • lite salt
  • bär, cashewnötter och valfri mjölk på toppen

Så gör du;

Häll hirsflingor, mjölk, ev cashewnötter, bär och lite salt i en kastrull och koka upp. Låt koka i ungefär 3-4 minuter tills gröten är slät och har kokat ihop sig. Servera med mer bär och valfri mjölk.

img_4842

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *