Sommarsallad

Posted on Posted in Recept - Lunch/Middag

img_4534

Sugen på den perfekta sommarsalladen? Denna är to-die-for god och superenkel att göra. Basen består av hälften Quinoa och hälften Belugalinser.  Quinoaräknas som 64 % kolhydrater och 16 % protein och 2 dl med kokt quinoa innehåller hela 8 gram protein! Var bara noga med att skölja quinoan väl innan du kokar den, då sköljer du bort den bittra smaken.

De svarta Belugalinserna har fått sitt namn efter dess likhet med den ryska belugakaviaren. De är fasta i konsistensen och blir matiga i en sallad, dessutom rika på B-vitaminer och  järn. Definitivt en ny favorit i köket för min del!

img_4585

Du behöver; 

Salladen;

2 dl quinoa, 2 dl belugalinser
1/2 Vattenmelon
Edamamebönor ca 1/2 paket
1 paket Fetaost
1-2 dl Rostade pumpafrön
Hackad Persilja , Mynta ( efter tycke och smak)

Dressing 1; 1/2 dlolivolja, limejuice från 1 lime,  salt och peppar

Dressing 2: majonäs, sirachasås och lite sojasås.

 

Så gör du;

För en sallad behöver du lika mycket kokt Quinoa som kokta Beluga linser. Koka upp både linser och quinoa enligt anvisningen på förpackningen.

Hacka vattenmelonen i små bitar och smula fetaosten. Rosta pumpkärnorna i en het stekpanna med lite salt och hacka persilja och mynta. Blanda allting utom fetaosten och rör runt med dressing nr 1. Toppa med fetaosten.

Gör dressing nr 2 genom att blanda majonäs med sirachasås och lite sojasås. Även här gå efter tycke och smak. Srirachan är stark så smaka dig fram!

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *