Träningspeppad!

Posted on Posted in Blogg - Träning

8g1a5163-fix-l

Idag har det äntligen gått 2 månader sedan min lilla Viola föddes och dagen jag längtat efter har infunnit sig, jag tänkte börja träna igen! Finns nog ingenting som är så positivt för träningsmotivationen som ett längre träningsstopp. I alla fall för mig, särskilt när man gått igenom en hel graviditet och inte kunnat träna lika obehindrat och på det sätt som man brukat. Visst har jag tränat under båda mina graviditeter men gravidträning handlar ju framförallt om att underhållsträna det man redan byggt upp utan att sätta nya mål eller ta ut sig så att man känner endorfinerna flöda fritt. Och det är något jag verkligen saknat!

 

Båda mina döttrar är födda med planerade snitt. Med min första dotter hade jag en del komplikationer  ( du kan läsa mer om det här!) som gjorde att jag väntade i 12 veckor efter snittet innan jag ens började tänka på träning igen. Denna gången gick allting väldigt enkelt, smidigt och helt komplikationsfritt vilket gjorde att jag kände mig pigg och mentalt sugen på att ta upp träningen redan efter ett par veckor. Men det är trots allt en stor bukoperation och det är viktigt att kroppen får läka som den ska så jag har tålmodigt väntat,  tagit promenader och gjort amningsövningar för att få kontakt med magmusklerna igen.

 

I morse körde jag ett första stapplande 30 minuters träningspass hemma och även om benen var skakiga, flåset dåligt och styrkan kändes långt, långt bort så var det en SÅN HÄRLIG KÄNSLA!

Nu är mitt mål att sakta men säkert bygga upp styrkan och konditionen igen. Jag vill känna mig STARK både fysiskt och mentalt ( träning för mig är så otroligt mentalt peppande!) och även att gå ner de där sista enträgna kilona och få tillbaka formen på magen. Helt enkelt känna mig som mig själv i kroppen igen.

Jag kommer inte att stressa fram något utan detta kommande året får helt handla om att komma tillbaka i kroppen innan jag börjar blicka framåt mot nya utmaningar som tex något roligt lopp osv. Är sugen på att springa någon halvmara eller tjejmilens NewYork igen. Men som sagt – no stress. Det tar ju trots allt 9 mån för kroppen att genomgå en graviditet så då tycker jag också att det är rimligt att ge kroppen samma tidsmässiga förutsättningar att ta sig tillbaka också.

 

img_5251

1 dag innan beräknat datum.

img_0194

Så hur kommer jag lägga upp träningen nu?

Som tur var så ägnade jag faktiskt ett helt kapitel i min och Sofi Fahrmans senaste bok Superlicious till just träning efter graviditet. ( Jag var gravid med min första dotter när den skrevs och tyckte då att det fanns så otroligt lite information i böcker om just träning under och efter graviditet, så bestämde mig helt enkelt för att research ämnet själv)  I boken finns bla ett superskönt  ”Smooth mama postpregnancy” stretchprogram. Det har verkligen varit såå skönt de dagar då jag vaknat upp stel och trött efter nätter med bara 4 h sömn och konstiga aningsställningar. Samt ett Proud Mama träningsprogram med övningar för att stärka upp säte rygg axlar och hitta  kontakten med de djupa magmusklerna igen.

Jag är också sugen på att hemmaträna med Kayla Itsines ”Sweat with Kayla app”. Laddade hem den i förra veckan och tycker att den verkar så bra. Men som postgravid får jag nog skippa just magövningarna innan jag byggt upp styrkan där. Någon av er som har erfarenhet av den appen?

Hur som helst så är mitt gymkort fortfarande låst en månad så jag tänker att jag vill satsa på hemmaträning som är smidigt att få till när lillan sover den kommande tiden.

Är så laddad att komma igång med träningen och jobba mot att bli mitt bästa jag, 2017 nu kör vi!

 

sweat-with-kayla-app-2

Mina 4 Grundtips – komma iform efter graviditeten

  • Börja med att få kontakt med magmusklerna och stärka upp core och bäckenbotten, mammamageappen är grym.
  • Börja med promenader och undvik hopp, löpning och tunga lyft tills du återfått grundstyrkan i kroppen.
  • Lyssna på kroppen och ge den extra mycket kärlek! Den har ju just skapat något fantastiskt.
  • Hälsosam mat – ingen diet! Efter graviditeten kan man lätt känna sig otålig efter att lägga undan gravidjeansen och hoppa i sina vanliga kläder direkt. Men även om olika cleanses och dieter lovar supersnabb viktminskning så har jag lärt mig att vägen till toppform och hållbar hälsa aldrig börjar där. Fokus ligger som alltid på hälsosam, ren och uppbyggande  kost och som vanligt 80/ 20 % principen!

2 thoughts on “Träningspeppad!

  1. Hej !
    Har precis som du gjort 2 kejsarsnitt och upplever det jätte svårt att få ordning på magen /magmusklerna .
    Det blir alltid ”hud” som hänger över snittet !
    Skulle vara jätte tacksam om du ville skriva magövningar för just detta ??

  2. Har också gjort kejsarsnitt och kan du skriva mer om träning just efter kejsarsnitt. Något mer man behöver tänka på än när man föder vaginalt?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *