21 day Wellnesskick Week 3

Posted on Posted in Blogg - Lifestyle, Okategoriserade

 

Hej måndag och ny vecka. Dags att kicka igång den tredje och sista Wellnessveckan!

Kanske är det vårljuset som kommit tillbaka eller det faktum att min äldsta dotter som varit konstant förkyld den senaste tiden faktiskt är frisk just nu, som gör att jag känner mig PIGG! Har en aning om att de senaste 2 veckornas extra fokus på bra och ren mat också har boostat min energinivå. För det är ju inte så konstigt egentligen, när du lägger till mer näringsrika och naturliga råvaror i din kost så påverkar ju det hela dig positivt. Du får ett jämnare humör, ett starkare immunförsvar, mindre inflammationer i kroppen och framförallt en bättre fungerande metabolism.  Visst, det kräver ju lite planering men det är ju såå värt det.

Och kom ihåg – det handlar inte om att äta perfekt hela tiden. Keep it real Not Perfect! Som ni vet så kör jag med 80 / 20 % filosofin. När du gör sunda val 80 procent av tiden så kan du med gott samvete unna dig av de där sämre valen under resterande 20 % utan att det förstör vare sig din hälsa eller form.  Quickfixes och allt eller inget tänket känns så….nittiotal…. ! En hållbar livsstil, balans och att äta mat som både gör gott och smakar gott är vad det handlar om:-)

 Här kommer veckans middagar;

 

 

 

Mån: Antiinflammatorisk morots och ingefärssoppa –  Yes en favorit i repris och passar bra på Meatless Monday, min dotter älskar den också så det är ett plus.

Tis: Pokebowl –Love love love it! Nya favoriträtten just nu.

Ons: Warm winter sallad

Torsdag: Pad Thai med kyckling – har inte bestämt om jag kör en raw eller en vanlig.

Fre: Torskrygg i ugn med rostade grönsaker, smör och riven pepparrot.

Lör: Kycklingfajitas med sötpotatis och limekräm

Sön: Bouillabaisse- min man lagar en grym sådan, ska be om hans recept. Annars kommer ett grundrecept r.

 

 

Veckans Luncher och frukostar; Under denna vecka fortsätter jag  att antingen äta ute på lunchen och då köra på ett matigt salladsalternativ. Eller att göra en större mängd mat till middag för att äta till lunch dan därpå. Jag kommer också att fortsätta variera mellan dessa frukostar.

Smoothie med avokadotoast

Gröt med bär och nötter

Chiapudding med granola

2 stekta ägg, 1 avokado, frökex

 

 

Veckans utmaning: Nu när vi kommit igång så bra så gäller det att vi håller oss friska, så denna veckas utmaning blir att dricka en hälsoshot varje morgon. Dessa shots innehåller koncentrerad ingefära vilken är en gammal medicinalväxt som traditionellt använts i Asien för att bota illamående samt inom den Ayurvediska läran.  Dess höga dos av antioxidanter gör de starkt antiinflammatoriska och bra för matsmältningen. Ingefära sägs också lindra både tränings och huvudvärk och motverka förkylningar.

För en stor sats ( 1 l)

Du behöver; 1 -2 stora bitar ingefära (ca 200 gram)

1 liter vatten

2 citroner

1/2 dl honung

Så här gör du:

Riv ingefäran med ett rivtjärn och häll i en kastrull tillsammans med en liter vatten. Tillsätt honung och saften från 2 citroner. Koka upp och låt sedan avkoket stå och dra i minst 2 timmar.

Sila av hela drycken  och tillsätt eventuellt mer vatten eller honung så att du får den smak du vill. Tappa upp i glasflaskor och förvarare i kylen.

 

Bottom Up och lycka till i veckan 🙂

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *