6 Trender från STHLM Beauty Week

Posted on Posted in Blogg - Skönhet

 

Har precis kommit hem från Sthlm Beauty Week – en tredagars mässa med fokus på skönhet och hälsa för bransch, press, influensers och konsumenter. Det har varit riktigt fullspäckade dagar med väldigt intressanta seminarium.

 

 

Vi bodde på Scandic Haymarket som jag velat testa länge. Det är uppiggande att vistas i miljöer med färg och på Haymarket har man verkligen vågat gå all in på härliga färger och art deco-inredning. Jag bara älskar deras restaurang Gretas som är som en pastellig dröm i mässing, rosa och marmor. Så kitschigt och härligt och med riktigt fräsch och god mat. Missa inte deras avokadotoast – To die for! Givetvis var min minsta Viola med på resan också. Hon har blivit en riktig resebebis som följer med vart jag än åker. Det har hitills fungerat jätte bra och hon charmar de flesta även om hon just har börjat testa sin röst och var ganska högljudd på vissa seminarium… Men åter till skönhetsmässan. Här kommer min trendspaning efter dessa dagar:

 

TREND 1 – ECO BEAUTY GOES MAINSTREAM

Den allra tydligaste och genomgående trenden just nu är helt klart den ekologiska skönhetstrenden. På mässan bubblade det av nya svenska och utländska aktörer som nu slår sig in på den ekologiska skönhetsscenen. Att vara eko är inte längre bara förknippat med de tidigare ganska trista produkterna vi såg på hyllorna i hälsokosten. Nu har producenterna förstått att det går att vara effektiv, lyxig, högpresterande OCH eko. Stort gilla på den utvecklingen! Ett exempel på denna nya gröna trend är Björn Axén som nyligen lanserat sin hållbara Organics serie.

 

Yarok är även ett annat coolt amerikanskt märke som gör hållbara naturliga hårvårdsprodukter med ekologiska ingredienser. Älskar deras förpackningar!

 

 

TREND 2 K BEAUTY BONANZA

Koreansk skönhet som även går under namnet ”K Beauty” influerar de mesta i skönhetsvärden just nu. Sephora har tex en hel sektion med nya spännande K-beauty märken. Koreanska kvinnor är kända för att ha världens mest omfattande skönhetsrutin som ofta sker i upp till 10 (!) steg. Och de allra mest tongivande trenderna som tex BB och CC-kräm, krämer med snigelslem och arkmasker kommer från just Korea. Glow iD är en agentur som tagit in flera spännande märken som tex Klairs.

 

 

TREND 3 SHEET MASKER

Som ett resultat av tidigare nämns K beautytrend har marknaden för Sheet-masker exploderat. Såg massor av märken som specialiserar sig på dessa arktunna masker som man enkelt placerar över ansiktet utan onödigt kladd.

 

 

De koreanska maskerna är självklart steget knasigare!

 

TREND 4 OILS EVERYTHING

Att enbart använda oljor i sin hudvårdsrutin – som rengöring, återfuktning, serum, för håret mm är en trend som växer allt starkare. Flera märken som tex Loelle specialiserar sig på just oljor och jag har flera vänner som faktiskt har gått över till att enbart använda oljor i sin hudvårdsrutin och lovordar det.

Är du ny inom oljekonceptet tycker jag att du ska kolla in oljor som argan, jojoba och havtorn som alla hart bra hudvårdande egenskaper och absorberas lätt in i huden.

 

TREND 5 BROWS ON FLEEK

Om vi går från hudvård till makeup så domineras branschen just nu av en enda sak och det är ÖGONBRYN. Med Anastasia Beverly Hills som pionjär poppar det numera upp flera märken som ger oss en komplett toolbox för att forma och fixa våra bryn. Och med all rätta! Brynen gör en enorm skillnad och ett par välformade bryn lyfter hela ansiktet.

 

 

Sedan jag själv började tråda mina bryn är jag fast. Det blir så otroligt mycket bättre än att noppa dem. Jag gör det + färgning ca 1 gång i månaden och det håller brynen on fleek 🙂 Sen kan du eventuellt rama in dem lite ytterligare med en penna för att få extra definition om du vill ha dem ännu mer markerade.

 

 

TREND 6 SKÖNHET + HÄLSA = SANT!

Det här har vi ju vetat länge men nu börjar bryggan mellan hudvård och hälsa bli ännu tätare. Ett exempel på detta är alla märken med probiotisk hudvård som kommer just nu. Det vill säga goda magbakterier som även påverkar hudens hälsa. Även detta nya svenska märke ovan som säljer en kombinerad kosttilskotts + krämlösning visar på den nya medvetenheten.

 

Att skönhet kommer inifrån vet vi ju och att boosta kroppen med antioxidantrika juicer – här från Anja Forsnor och goda fettsyror från tex lax och avokado är ju minst lika viktigt som vad du väljer att lägga på din hud.

 

Avslutade med en skönhetsboostande lunch på Haymarket.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *